Základná škola
Základná škola, Dolinského 1, Bratislava je zameraná na vzdelávanie a výchovu žiakov s:
vývinovými poruchami učenia:
- dyslexia – porucha čitateľských schopností
- dysgrafia – poruchy písomného prejavu
- dysortografia – porucha pravopisu
- dyskalkúlia – porucha matematických schopností
vývinovými poruchami správania na báze neurologického charakteru:
- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) - Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou
- ADD (Attention Deficit Disorder) – Porucha pozornosti.
Aj keď neexistuje liečba na úplné odstránenie porúch učenia a správania sa, existujú spôsoby, ktoré môžu deťom pomôcť prejavy týchto porúch zmierniť. Musíme brať do úvahy skutočnosť, že ide o dlhodobý proces, ktorý ovplyvní celý život dieťaťa a jeho bezprostredného okolia. Kľúčovými symptómami ADHD sú nepozornosť, hyperaktivita a impulzivita. Najvýraznejšie problémy deťom s ADHD spôsobuje ich impulzivita a hyperaktivita, ktorá má za následok „vymykanie“ sa z okruhu svojich vrstovníkov či spolužiakov. Ďalšie problémy nastávajú kvôli tomu, že sa nedokážu po dlhšiu dobu sústrediť a učenie je pre ne nesmierne náročné.
Pri korekcii správania sa využívame metódy a techniky ako:
- ťažisková metóda EEG BIOFEEDBACK
- analýza ABC, ktorá spočíva v tom, že väčšina prejavov správania sa je ovplyvnená predchádzajúcou udalosťou (antecedencia) a predpokladanými nasledujúcimi udalosťami (konsekvencia). Zmenou antecedencie alebo konsekvencie nežiaduceho správania je možné dosiahnuť zmeny v mnohých prejavoch správania sa
- pozitívne posilňovanie – reakcie na podnety alebo určité správanie sú častejšie (alebo silnejšie), ak je „ocenené“ (pozitívna podpora)
- tréning riešenia problému – trénujeme schopnosť dieťaťa sústrediť sa na priebeh udalostí, hodnotiť ich, vybrať správne postupy
- individuálna terapia, ktorá vychádza z potrieb dieťaťa.
Pri korekcii porúch učenia a oslabení v určitých oblastiach:
- cvičenie sluchovej analýzy a syntézy reči
- nácvik matematických schopností
- nácvik techniky písania
- nácvik techniky čítania
- rozvoj slovnej zásoby
- rozvoj zrakového a sluchového vnímania, orientácie v priestore
- rozvoj hrubej i jemnej motoriky (grafomotoriky)
So žiakmi pracujú odborníci:
- špeciálni pedagógovia zameraní na korekciu problémov učenia
- školský psychológ
- terapeut EEG BIOFEEDBACKU
- logopéd.
V triede pre žiakov s vývinovými poruchami učenia a správania je maximálne 8 žiakov, ktorým je poskytnutý individuálny špeciálno-pedagogický prístup.
Školský vzdelávací program je k dispozícii a k nahliadnutiu v kancelárii zástupcu riaditeľa školy.