dievca
chlapec

Základná škola

Základná škola, Dolinského 1, Bratislava je zameraná na vzdelávanie a výchovu žiakov s:

vývinovými poruchami učenia:

  • dyslexia – porucha čitateľských schopností
  • dysgrafia – poruchy písomného prejavu
  • dysortografia – porucha pravopisu
  • dyskalkúlia – porucha matematických schopností


vývinovými poruchami správania na báze neurologického charakteru:

  • ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) - Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou
  • ADD (Attention Deficit Disorder) – Porucha pozornosti.


Aj keď neexistuje liečba na úplné odstránenie porúch učenia a správania sa, existujú spôsoby, ktoré môžu deťom pomôcť prejavy týchto porúch zmierniť. Musíme brať do úvahy skutočnosť, že ide o dlhodobý proces, ktorý ovplyvní celý život dieťaťa a jeho bezprostredného okolia. Kľúčovými symptómami ADHD sú nepozornosť, hyperaktivita a impulzivita. Najvýraznejšie problémy deťom s ADHD spôsobuje ich impulzivita a hyperaktivita, ktorá má za následok „vymykanie“ sa z okruhu svojich vrstovníkov či spolužiakov. Ďalšie problémy nastávajú kvôli tomu, že sa nedokážu po dlhšiu dobu sústrediť a učenie je pre ne nesmierne náročné.

Pri korekcii správania sa využívame metódy a techniky ako:

  • ťažisková metóda EEG BIOFEEDBACK
  • analýza ABC, ktorá spočíva v tom, že väčšina prejavov správania sa je ovplyvnená predchádzajúcou udalosťou (antecedencia) a predpokladanými nasledujúcimi udalosťami (konsekvencia). Zmenou antecedencie alebo konsekvencie nežiaduceho správania je možné dosiahnuť zmeny v mnohých prejavoch správania sa
  • pozitívne posilňovanie – reakcie na podnety alebo určité správanie sú častejšie (alebo silnejšie), ak je „ocenené“ (pozitívna podpora)
  • tréning riešenia problému – trénujeme schopnosť dieťaťa sústrediť sa na priebeh udalostí, hodnotiť ich, vybrať správne postupy
  • individuálna terapia, ktorá vychádza z potrieb dieťaťa.


Pri korekcii porúch učenia a oslabení v určitých oblastiach:

  • cvičenie sluchovej analýzy a syntézy reči
  • nácvik matematických schopností
  • nácvik techniky písania
  • nácvik techniky čítania
  • rozvoj slovnej zásoby
  • rozvoj zrakového a sluchového vnímania, orientácie v priestore
  • rozvoj hrubej i jemnej motoriky (grafomotoriky)


So žiakmi pracujú odborníci:

  • špeciálni pedagógovia zameraní na korekciu problémov učenia
  • školský psychológ
  • terapeut EEG BIOFEEDBACKU
  • logopéd.


V triede pre žiakov s vývinovými poruchami učenia a správania je maximálne 8 žiakov, ktorým je poskytnutý individuálny špeciálno-pedagogický prístup.

Školský vzdelávací program je k dispozícii a k nahliadnutiu v kancelárii zástupcu riaditeľa školy.